Support

Plesk Panel

 

Hoe een backup maken


Terug naar alle artikels

Antwoord

Deze informatie geldt niet voor gebruikers van Managed WordPress (WP-GO, WP-COM, WP-… pakketten):  zij vinden alle info ivm backups via hun WordPress Dashboard.


Beheer je zelf je hosting, let dan op backups


ADIT zorgt zelf voor 4 niveaus van automatische backups

  1. Maandelijks, elke eerste dinsdag van de maand (en maximaal 1x/jaar evt op een ander aangekondigd moment) krijgen al onze servers een update tussen 0u en 5u ‘s ochtends. Vooraleer de werken starten, wordt een lokale kopie van de servers gemaakt, voor het geval er iets zou fout lopen.
  2. Dagelijks en wekelijks worden er lokale kopieën gemaakt van alle servers voor eventuele gevallen van servercalamiteit (wat we gelukkig nog nooit voorgehad hebben):
    • De dagelijkse kopie wordt elke dag om 5u ‘s ochtends overschreven door een nieuwe.
    • De wekelijkse kopie wordt elke zondagochtend om 3u ‘s ochtends overschreven door een nieuwe.
  3. Om de 2 uur (op de even uren) wordt een externe kopie van de ADIT servers genomen, die gedurende 2 weken in het datacenter van Acronis bewaard wordt. Wie bij ADIT een ganse server huurt, kan deze bewaartijd zelf bepalen. Deze backups kunnen teruggezet worden zowel bij server- of datacentercalamiteiten, als voor het terugplaatsen van (onderdelen van) hostingpakketten van klanten.
  4. Dagelijks om 23u wordt een Plesk backup gemaakt van de hostingomgeving van alle klanten, waarop ook de Plesk hostinginstellingen en dergelijke bewaard worden. Zondagavond worden al deze backups gewist en overschreven door een nieuwe. Deze backups kunnen teruggezet worden bij problemen met de Pleskinstellingen of voor gegevens in de hostingpakketten van klanten.

De Plesk backups kan je ook downloaden naar een eigen toestel om wanneer nodig terug op te laden. Dit geldt zowel voor alle bestanden van je website, als al je databanken en al je mailboxen. Hou er wel rekening mee dat je na een Plesk update (die Adit altijd ruim vooraf via een nieuwsbrief aankondigt) de oude versie van de backup die je gedownload hebt vervangt door een nieuwe.

En je kan zelf van de backups gemaakt via punten 3 en 4 hierboven volledige backups of onderdelen ervan terugplaatsen.  Lees hier meer.

 

Om zelf een Plesk backup te maken, volg de instructies hieronder

ADIT raadt aan om voor en na elke wijziging aan je website of je hostingomgeving een Plesk backup te maken. Volg daarvoor onderstaande stappen.

Opgelet:

  • De ruimte die Plesk backups innemen gaat van je gebruikte hostingruimte (die ruim is, ook voor het instappakket).
  • Backups die je zelf maakt worden niet automatisch geveegd, dus zodra je de backup niet meer nodig hebt:  verwijder hem.
  • Enkele keren per jaar verwijderen wij alle Plesk backups die langer dan een week oud zijn. Dus indien je een backup langer wenst te bewaren, download hem naar je eigen toestel.
Lees meer

Ga als volgt te werk

  • 1

    Aanmelden op de Plesk server.

  • 2

    Klik rechtsboven op “Backup Manager” of “Reservekopieën beheren”

  • 3

    Klik links: “Backup” of “Reservekopie”.

  • 4

    Selecteer dan “Full” of “Volledige” backup, en klik onderaan op “OK”.

    Wacht daarna tot je op groene achtergrond de melding krijgt dat de backup gelukt is. Bij gemiddeld gebruik duurt dit minder dan 5 minuten.

    Indien de foutboodschap mislukt is, neem dan contact met ons op, mer vermelding van je domeinnaam en het feit dat je Plesk backup mislukt is.

  • 5

    Indien je backup geslaagd is, heb je de keuze:

    1. Ofwel maak je onmiddellijk plaats vrij, door de backup te downloaden, en hem daarna te verwijderen:
      • Om te downloaden:  klik rechts op het groene pijltje achter de betreffende backup.
      • Om te verwijderen:  vink links het vakje aan voor de betreffende backup, en klik dan erboven op “Remove” of “Verwijderen”.
    2. Ofwel laat je de backup staan tot je hem niet meer nodig hebt, en veeg je hem daarna.

    Let wel op de opmerkingen onderaan de introductie van deze pagina (net boven de genummerde instructies)