Support

E-mail

 

Hoe stel ik mijn E-mail client in? Adit mailservers?


Terug naar alle artikels

Antwoord

Er zijn diverse systemen op de markt om je e-mails te behandelen, al dan niet aangevuld met beheer van contactpersonen, agenda’s, en andere communicatiemogelijkheden en productiviteitstools. Adit beveelt volgende mogelijkheden aan, waarmee je één of meer mailboxen aan je domeinnaam kunt koppelen:

  • G Suite (2 weken gratis, daarna 4€/maand/gebruiker): voor kleine en grote bedrijven en organisaties.
    Klik op deze link en krijg 20% korting bij gebruik van promocode HDC3WXLTJTTCETU.
  • Zoho Mail (gratis tot 25 mailboxen) voor particulieren, kleine clubs, starters, en zelfstandigen.

Wie hosting bij Adit afneemt, kan er ook voor kiezen om mails te versturen en te ontvangen via een mailbox bij Adit.  Je kiest dan zelf het programma waarin je je berichten leest, verstuurt en beheert, zoals Mozilla Thunderbird (gratis), of Microsoft Outlook.  Opgelet:  buiten je mailberichten bewaart Adit geen gegevens. Dus voor het veiligstellen van contactpersonen, agenda’s e.d. ben je zelf verantwoordelijk. Ook het installeren, instellen en onderhouden van je mailprogramma valt onder je eigen verantwoordelijkheid.

Maar Adit biedt met Roundcube een online programma om je mails te lezen en te versturen op eenvoudige manier. Je kan hierop inloggen met het mailadres van je Adit mailbox en het bijhorende paswoord via de link “webmail.mijndomeinnaam.ext”  (bvb:  webmail.demodomein.be).  Op die manier hoef je zelf geen extra mailsoftware te installeren en te onderhouden.

Om met een ander programma dan Roundcube mail te versturen of te lezen via een Adit mailbox, ga je als volgt te werk:

 

Lees meer

Ga als volgt te werk

  • 1

    Zorg dat je domein beveiligd is met een SSL-certificaat:
    klik hier voor instructies.

  • 2

    Ga in je e-mail programma (Outlook, Mozilla Thunderbird, enz) naar de instellingen. Meer info hierover vind je o.a. hier:
    Outlook instellingen
    Thunderbird instellingen

    Normaal detecteert je e-mail programma automatisch de juiste instellingen.  Kies daarom niet de manuele  instellingen, maar laat het systeem de configuratie automatisch voor je uitvoeren.

    Je hoeft het onderstaande dus uitsluitend zelf in te stellen, indien de automatische mailinstellingen niet functioneren voor je mailprogramma.  Ter info:  voor Mozilla Thunderbird, Gmail, en vanaf Outlook 2016 zouden de automatische instellingen altijd correct moeten werken.

  • 3

     Manuele instellingen inkomende mail: 

    Server:  het gedeelte van uw mailadres dat achter de “@” staat.  Bvb: mijndomein.be

    IMAP of POP3:
    – Indien je mail wilt kunnen lezen en versturen via meerdere apparaten (aanbevolen):  IMAP
    -> Instellingen:  Poort 993 met versleutelde verbinding TLS  (of TLS/SSL, of SSL)

    – Indien je slechts met 1 apparaat en met een minder recent systeem werkt:  POP3
    -> Instellingen:  Best: poort 995 met versleutelde verbinding TLS. Desnoods Poort 110 zonder versleuteling.

    In beide gevallen (IMAP en POP3) gebruik je als gebruikersnaam je volledige e-mailadres, en als paswoord datgene wat je opgegeven hebt bij het aanmaken van je mailbox. Vink de optie “versleuteld paswoord” aan indien ze beschikbaar is.

    Indien je de eerste keer test of mail opvraagt, kan sommige mailsoftware verzoeken om het certificaat voor je domeinnaam te bevestigen.  Bevestig dan de uitzondering:  zie afbeelding hiernaast voor Thunderbird software.  Ht is mogelijk dat je mailsoftware dit jaarlijks opnieuw vraagt.

  • 4

     Manuele instellingen uitgaande mail: 

    Server:  het gedeelte van uw mailadres dat achter de “@” staat.  Bvb: mijndomein.be

    Verbinding (SMTP):   Poort 587 met verbindingsbeveiliging:  StartTLS.  (*)

    Authenticatie:  Versleuteld wachtwoord.

    (*) Mocht dit niet werken, gebruik dan de oudere poort 465 met verbindingsbeveiliging: TLS/SSL.
    (*) Gebruikers van oudere versies van Outlook op Apple systemen:  lees ook het volgende:

    • Verificatie:  aanvinken dat verificatie vereist is met dezelfde instellingen als voor inkomende e-mail. Indien dit niet zou werken (bvb met sommige versies van Outlook op (i)Mac): Kies dan dat de verificatie moet gebeuren met gebruikersnaam en wachtwoord, en vul beide in. Indien het dan nog niet zou werken in uitzonderlijke gevallen, en er is een vakje “Niet gekwalificeerd domein”, vul hier dan je domeinnaam in, ook al is die 100% gekwalificeerd.  (Vb:  aditdemo.be).
    • Beveiliging (voor de systemen waar dit gevraagd wordt, zoals Outlook op Mac):
      • Digitaal ondertekenen:
        • Certificaat:  geen
        • Uitgaande berichten:  niet ondertekenen (= uitvinken)
      • Versleuteling:
        • Certificaat:  geen
        • Uitgaande berichten:  niet versleutelen (= uitvinken)